Thursday 12 July 2012

...Red Velvet Cupcake Mudah...

Assalam..da lama x rajin nak mengupdate blog ni..bz keje..bz wat cupcakes & bz nk asah skill wat kek..hehe..Alhmdulillah lately ni ada kawan2 yg nk oder @ erti kata lain minta tlg saya buatkan cupcakes utk hantaran dan makan2..

Ni la dia red velvet cupcakes yang saya buat..design x berapa cantik, tapi insyallah akan diusahakan untuk baiki deco dia..hehe..So kalau ada sesape kawan2 yang nak resepi ni, nanti kat bawah saya bagi yek. Saya dapat resepi ni pun dari rakan2 blogger yg lain yg x kedekut utk berkongsi resepi. So, saya panjangkan resepi tu untuk dikongsi bersama..Untuk details cara2, boleh tengok kat sini.

Jom kita layan gambo ni dulu..

Pada saya rasa RVmemang best..sbb tu sume org tengah bersemangat nak wat keja membaking RV ni..

Sumber Rersepi: Norli (my happy oven)
Bahan A
2 1/2 cup tepung superfine
1 1/2 cup gula castor
1 sdk soda bikarbonat
1 sdk garam (tapi saya letak 1/2 sdk je)
1 sdk serbuk koko
(bahan A ni kena ayak)

Bahan B
1 1/2 cup minyak masak
1 cawan buttermilk (1 sdu perahan lemon @ cuka + susu segar (saya pakai susu kotak yg 240ml tu je)
2 bji telur gred A
1 sdb pewarna merah
1 sdk cuka makan
1 sdk esen vanilla
(Bahan B ni disatukan & pukul dengan handwhisk jer)

CARA2
Mulakan dengan Bismillah ye...
Masukkan Bahan A ke dalam Bahan B. Pukul dengan mixer dengan kelajuan sederhana utk disebatikan je.
Kalau nak wat versi cupcake, masukkan dalam papercup dlm 3/4 penuh size 8..anggaran saya dapat dalam 50 biji.
Kalau nak wat versi kek, ni saya copy ayat norli dari my happy oven..hehe.."Dah siap !!!! Tuangkan adunan tu dlm 2 biji atau sebiji loyang 9 inci tadi dan bakar suhu 175 darjah celcius selama 30-35 minit...pastu kuarkan kek dr loyang n sejukkan kek tu atas besi relai ..."
Untuk topping plak..CREAM CHEESE FROSTING
250 gms Cream Cheese
1 cawan gula aising (saya guna dalam 70gm jer sbb xnak manis sangat)
1 1/2  cawan butter (saya juz guna 50gm)
Satukan semua bahan dan pukul guna mixer dgn kelajuan sederhana. Pukul sampai kembang sekali ganda. Selamat mencuba... :)..Insyallah menjadi

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...