Wednesday 16 May 2012

...Resepi Tuna Roll Bun...

Assalam...

Jumpa lagi kita ye..lama da x update..agak bz sikit..sabtu aritu ada kawan tempah red velvet cupcakes..Mula-mula tu cam berat ati nak terima, sebab x yakin nak buat untuk orang. B4 this buat untuk makan2 sendiri jer. Last2 terima gak, harga pun saya kira murah2 jer, x ambik untung sangat..hehe..Tapi hari ni saya nk upload dulu gambar & resepi Tuna Roll Bun..Yelah, sejak ada BM ni, rajin2 je nak buat roti.

Nasib baik asben suka makan, & my son pun kira ok la..Jom kita layan resepi yang saya ambil dari MAT GEBU punya blog. Memang puas hati sebab tekstur & rasa dia memang sedap..

...tUnA rOll bUn...


BAHAN DOH :-)
250 gram tepung roti (high protein flour)
50 gram gula halus @ gula kastor
1/2 camca teh garam halus
10 g susu tepung (saya guna susu dutch lady my son jer)
1/4 camca teh bread improver
1/4 camca teh bread softerner
30 g telur (pecahkan 1 biji, kacau sedikit dan timbang)
6 gram instant yeast (yg ni tau nk agak, so saya guna hampir sepeket yis hehe)
20 gram mentega
125 ml air suam (kalau guna Breadmaker guna air biasa)

BAHAN INTI TUNA :-)
1 camca besar mentega, dicairkan (saya pakai planta murah jer, ni untuk disapu pada doh yang dah dileperkan nanti)
1 tin tuna, ditoskan biar kering, lecek hancur (yg ni saya guna sardin jer..hehe)
2 1/2 camca besar mayonis
1 biji bawang besar, dadu kecil
1 pokok daun bawang (atau daun kuchai), hiris halus, asingkan sedikit untuk hiasan(saya guna daun parsley kering jer)
1 biji limau kasturi, perah jusnya (optional)
1/2 camca teh lada hitam yang baru dikisar, asingkan sedikit untuk hiasan
Cara-cara :-
DOH :- Kalau menguli dengan tangan, kena larutkan yis dalam air suam, biar berbuih. Satukan semua bahan lain kecuali mentega, masukkan bancuhan yis dan gaul rata hingga menjadi doh. Tambah mentega dan terus menguli hingga mendapat doh yang kenyal dan anjal (kurang lebih 20 minit). Bulat2kan doh, letak dalam bekas dan balut dengan plastik bersih, biarkan 45 minit hingga naik.

Kalau gunakan Breadmaker :- Satukan semua bahan2 untuk doh dalam breadmaker, pilih setting untuk "DOH" dan tekan "ON", tunggu hingga siap (selalunya BM mengambil masa 30 minit menguli dan 1 jam memerap, ikut jenis BM masing2 tapi BM saya setting DOH hanya 14 minit, so sya ulang lagi sekali untuk menguli doh..hehe). Kalau nak tengok cara membuat, bolehlah lawat blog Mat Gebu, sangat teruja tengok dia bikin itu roti la..hehe

Untuk Inti:- Satukan semua bahan untuk inti sardin kecuali mentega, kacau rata. Ketepikan. Keluarkan doh, tumbuk untuk membuang udara, tabur sedikit tepung pada meja kerja, dan canai menjadi 4 persegi. Sapu permukaan doh tadi dengan mentega cair rata2. Tuang inti tuna dan ratakan. Tinggalkan sedikit ruang di hujung doh. Gulung seperti swissroll dan ketatkan. Kemas kan bahagian kiri dan kanan gulungan doh dan kerat kepada 10 bahagian sama besar.

Then susun dalam dulang pembakar..tapi kalau nak comel2 gitu, boleh diletakkan di dalam papercup.. Selamat mencuba..Assalam..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...